Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/beithamid/domains/beithamidrash.co.il/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-maximum-upload-file-size domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/beithamid/domains/beithamidrash.co.il/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
האם מותר לגבר להוריד שערות לדוגמא מהאף, מהעורף או בשאר מקומות בגוף? – בית המדרש הספרדי
י״ב בסיון ה׳תשפ״ה

חגים

האם מותר לגבר להוריד שערות לדוגמא מהאף, מהעורף או בשאר מקומות בגוף?

שאלה: האם מותר לגבר להוריד שערות לדוגמא מהאף, מהעורף או בשאר מקומות בגוף (באופנים שאין בזה חשש של “לא ילבש”) בימי ספירת העומר?
תשובה: הן אמת שבש”ע (סי’ תצג) כאשר כתב בענין איסור תספורת בימי ספירת העומר לא ביאר באיזה מקומות אסור לספר, האם רק את שערות הראש והזקן או כל שיער שבו. ובאמת בש”ע הלכות אבלות (יו”ד סי’ שצ ס”א) מבואר שאבל אסור לגלח שערו, אחד שער ראשו, ואחד שער זקנו, ואחד כל שער שבו. ע”ש. וכן לענין תספורת בשבוע שחל בו תשעה באב כתב מרן בסימן תקנא (סי”ב), תספורת שבוע זה, אחד ראשו ואחד כל שער שבו אסור. ע”ש. א”כ ילמד סתום מן המפורש, ואף לענין תספורת בעומר אחד ראשו ואחד כל שער שבו אסור. ואם כן גם כאן איסור הורדת השיער מהאף וכדו’, נכלל בכלל הגזירה של חז”ל להתאבל על תלמידי רבי עקיבא. ולכן להלכה אין להוריד שיער בימי ספירת העומר אף משאר מקומות בגוף. וכן פסק בשו”ת אור לציון (ח”ג עמ’ קפה). (ומלבד במקרים מיוחדים שנצרך הורדת השיער שיש להיועץ במורה הוראה בזה, וכן לגבי איסור “לא ילבש” בהורדת שיער משאר אברי הגוף לגבר, יש להיועץ בזה אף בשאר ימות השנה במורה הוראה).
וכן שאלונו לגבי הורדת שיער בלייזר בימים אלו, והבאתי ראיה להתיר מד’ הגאון ר’ שלמה זלמן אויערבאך זצ”ל (ספר בין פסח לשבועות, פ”ט הע’ יח) שכתב שמותר למרוט שיער הגבות וריסים ואפילו לצורך יפוי. ע”ש. וכנראה סברתו שבזה לא גזרו חז”ל. ואם כן הוא הדין בנדון דידן. ודברתי בזה עם מו”ר הרשל”צ מרן הגאון רבי יצחק יוסף שליט”א ואמר לי כי אין לאסור להוריד שערות בלייזר בימי העומר שלא גזרו בזה חז”ל [כמובן מדובר רק על ‘לייזר’ בלבד ואם צריך לגלח לפני כדי לעשות ה’לייזר’ אין להתיר כן].
נשים יכולות להסתפר כרגיל בימים אלו וכן מותר לנשים להוריד שיער מגופם כתיקוני הנשים, שאינם בכלל גזירת אבלות בימים אלו כמבואר בפוסקים. וכן פסק מרן רבינו עובדיה יוסף זצ”ל בספרו חזון עובדיה (יו”ט, עמ’ רסא).
ה”ה דמותר לנשים לצבוע את שערן בימי ספירת העומר (כמובן, בגדרי הצניעות והמותר, ונשים נשואות כמובן חייבות לכסות את ראשן).
ויש לדון לגבי נערות עד גיל שידוכין האם שרי להן להסתפר. מדברי החזון עובדיה (שם) מוכח שנערות עד גיל שידוכין לא יסתפרו, ורק בחורות בגיל שידוכין או נשואות וכן גרושות ואלמנות (שיש סיכוי שימצאו את זיווגן) שרי להם להסתפר, ע”ש ודו”ק. ובפרט לפי דברי האגרות משה (ח”ב סי’ קלז) שהחמיר לנשים אם לא צריכות לכך. וכן בשו”ת רב פעלים (ח”ד סוד ישרים סוף סימן טו) כתב להחמיר. ואמנם יש צד לומר שלא גזרו על נשים ללא חילוק כלל, ומה שכתב הרב לגבי בחורה בשידוכין הכוונה בפרט שהיא בשידוכין. שו”ר שכן הבין בילקוט יוסף (ספירת העומר, עמ’ תעב בבאו’) שצורך פגישה לאו דווקא אלא כל הנשים יכולות ודלא כהגרש”ז אויערבאך (שלמי מועד, עמ’ תנא) שאסר לנשים שהגיעו לגיל מצוות להסתפר. ע”ש

לקבלת הרצאות למייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לקבלת עידכונים
ותוכן איכותי מבית המדרש
ישר לתיבת המייל שלכם