Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/beithamid/domains/beithamidrash.co.il/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-maximum-upload-file-size domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/beithamid/domains/beithamidrash.co.il/public_html/wp-includes/functions.php on line 6121
מספר נידונים בברית הנערכת בתשעת הימים לענין אכילת בשר – בית המדרש הספרדי
י״ב בסיון ה׳תשפ״ה

חגים

מספר נידונים בברית הנערכת בתשעת הימים לענין אכילת בשר

שאלה: ברית שלא בזמנה כגון שדחו הברית מחמת שהילד חלה בצהבת, האם מותר לאכול בשר בתשעת הימים?
תשובה: ראה בשערי תשובה (סי’ תקנא ס”ק לג) שהביא משו”ת אור נעלם (סימן ט) שאין היתר לאכול בשר ויין בסעודת מילה שלא בזמנה בתשעת הימים. אך השערי תשובה שם כתב, שאין המנהג כדבריו אלא אוכלין בשר ושותין יין בסעודת ברית מילה שלא בזמנה כמו בזמנה אפילו בשבוע שחל בו תשעה באב. וכ”פ בשו”ת יביע אומר (ח”א חאו”ח סי’ כז אות ז). וכ”ה בספר חזון עובדיה ארבע תעניות (עמ’ קצז) בשם המאורי אור (עוד למועד דף קח עמוד ב) [וזה שלא כמו שכתב בספר אור לציון חלק ג’ (עמוד רמד ד”ה ואולם) שבסעודת מילה שלא בזמנה יש לקרואים להימנע ממאכלי בשר מלבד בעלי הברית והקרובים הפסולים לו לעדות].
אמנם כתב השערי תשובה (שם), שאם המילה נדחתה בגלל חולשת התינוק וכיוצא בזה, ושוב אחר שחזר לאיתנו לא מלו אותו מיד אלא דחו את המילה במתכוין לתשעת הימים בכדי שיאכלו הקרואים בשר ויין, אין שום היתר לאכול בשר ולשתות יין, ואפילו מי שלא נעשה בשבילו האיסור. וכן הסכים בשו”ת יביע אומר וחזון עובדיה (שם).

הלכך להלכה, גם בברית מילה שלא בזמנה שנערכת בתשעת הימים מותר לאכול בשר ויין. והיתר זה כולל את כל האורחים. אולם היתר זה הוא דווקא אם המילה נעשית מיד באותו יום שהתינוק נתרפא והתאפשר למולו. אבל אם לאחר שנתרפא התינוק דחו את המילה בכוונה לאחר ראש חודש אב כדי שיוכלו לאכול בשר בסעודה, אין היתר לאכול בשר.

ברית בתשעת הימים, ולפני שהחלה הברית הציבור רוצה לאכול בשר, כגון בהגשה עצמית, האם מותר להם, או שמא רק לאחר שהברית התקיימה הוי סעודת מצוה ורק אז מותר להם לאכול בשר?

תשובה: נראה לכאורה שאין היתר לאכול לפני הברית בשר, שהרי אם אדם יאכל ויצא לפני הברית, לא יקיים המצוה, א”כ רואים שהברית היא הגורמת לחלות של סעודת מצוה וכל עוד שהיא לא התקיימה, אין היתר של סעודת מצוה וממילא אסור יהיה לאכול בשר לפני שהחלה הברית. כ”נ לי בפשטות. וכן הסכים עימי בסברא זו מורינו הראש”ל הגאון ר’ יצחק יוסף שליט”א.

ומי שלא היה נוכח בעת הברית ובא לאחר מכן, מותר לו לאכול בשר בסעודה זו אחר שסוף סוף חשיבא סעודת מצוה ואין בנוכחות האדם בברית שום חסרון שלא יחשב סעודת מצוה שהרי הברית היא הגורמת להחיל על הסעודה שם סעודת מצוה, וז”פ.

וכל עוד יושבים בסעודה, אף הנמשכת שעות רבות חשיב סעודת מצוה, שהכל הוא מחמת המצוה ולא מצינו זמן מוגבל לזה. וכתבנו על זה במקום אחר.

ולאו דווקא הנוטל את ידיו אז יכול לאכול בשר, אלא אף האוכל ללא לחם רשאי לאכול בשר דסוף סוף עושה כן מחמת הברית להשתתף בשמחתו של בעל הברית ונגרר אחריו בשמחתו.

לקבלת הרצאות למייל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הרשמו לקבלת עידכונים
ותוכן איכותי מבית המדרש
ישר לתיבת המייל שלכם