שאלה: האם מותר לאשה להתאפר ולענוד תכשיטים ביום תשעה באב?
תשובה: לגבי איפור הנה כתב בנטעי גבריאל (בין המצרים, פרק עג ס”ה) בשם הגר”מ פיינשטיין זצוק”ל שהורה שאסור להתאפר ולמרוח אודם בשפתיים ביום תשעה באב שזהו בכלל סיכה האסורה בתשעה באב. ע”ש. והביאו דבריו כמה אחרונים. ואמנם כלה אחר נישואיה כל שלשים יום מותר לה להתאפר כמבואר במ”ב סי’ תקנד (ס”ק כט. וע”ש בשער הציון ס”ק לח). וכ”כ בספר שערי נחמה (עמ’ עט). ולגבי תכשיטים הנה בהלכות יום הכיפורים כתב המ”ב (סי’ תרי ס”ק טז) שנשים לא יענדו תכשיטים שמתקשטים בהם בשבת ויום טוב מפני אימת הדין. ע”ש. והנה הטעם הזה לא שייך בתשעה באב. ואמנם ראיתי בספר ירושלים במועדיה (עמ’ רכג) שנשאל הגר”א נבנצאל שליט”א האם מותר לענוד טבעות צמידיים שרשרות ועגילים בתשעה באב. והשיב, תמעט בתכשיטים ככל האפשר. ע”כ. וכנראה סברתו שהרי בש”ע (סי’ תקס ס”ב) כתב שגזרו אחר חורבן בית המקדש שאשה לא תענוד את כל תכשיטיה בבת אחת רק בכל פעם תשייר אחת זכר לחורבן (עי’ מ”ב שם ס”ק ח). ע”ש. ואין לך יום שההלכה הזאת תקיפה כמו היום הזה ולכן כנראה כתב שתמעט בתכשיטים. הלכך למעשה אסור לאשה להתאפר ביום תשעה באב (מלבד כלה שלושים יום אחר חופתה שמותר לה להתאפר) ותשתדל למעט בלענוד תכשיטים ביום תשעה באב